Want bier zonder alcohol, dat is anno 2023 gewoon geaccepteerd. Daar hoeven we niet verkeerd stoer over te doen.
Nog niet ten tijde van Buckler bier (1989) toen het eerste 0 procent Heineken biertje heftig werd neergesabeld – He Buckler lul! – door cabaretier Youp van ’t Hek. Nederland was er blijkbaar toen nog niet rijp voor…
Maar goed, nu wel. Wat is het verschil met gewoon bier? Een gemiddeld blikje bier van 0,33 liter bevat al gauw zo’n 139 kcal. Ben je dus gezellig met je vrienden aan het drinken in de kroeg of heb je een feestje, dan lopen de calorieën snel op. Ook frisdrank moet het onderspit delven tegen alcoholvrij bier. Want behalve aanzienlijk minder suikers, bevat alcoholvrij bier belangrijke bouwstoffen die frisdrank zoals cola of sinas, niet bevatten. Zo zit er in alcoholvrij bier calcium, fosfor, magnesium (dat krampen na het sporten kan voorkomen) en zelfs een aantal belangrijke vitamines (vitamine B).
Nog een heerlijk, helder weetje: suikers die in alcoholvrij bier aanwezig zijn, komen van gerst, een natuurlijk ingrediënt. Dit in tegenstelling tot frisdrank, waar de suikers zijn toegevoegd en dus niet natuurlijk zijn. Alcoholvrij bier is een natuurlijk product, geproduceerd met natuurlijk mineraalwater en vrij van zogenoemde E-nummers!
Heineken, wereldwijd partner van Formule 1, is zich bewust van het feit dat nog steeds mensen met te veel alcoholhoudend bier achter het stuur kruipen. Vandaar een nieuwe reclamecampagne met Max in de hoofdrol: ‘The Best Driver’, bedoeld om verantwoord alcoholgebruik in het verkeer te stimuleren.
In de campagne is Max in gezelschap van vrienden, die hem aanwijzen als de beste bestuurder. Simpelweg omdat hij nu eenmaal de beste coureur is. Hoewel die beslissing in een café toch vooral gebaseerd zou moeten worden op wie er niet gedronken heeft. Tenzij het Heineken bier 0.0 is.
Heineken wil benadrukken dat de enige persoon die na een avondje stappen achter het stuur kan zitten de persoon is die géén alcohol heeft gedronken.
Max zelf over zijn rol in de campagne: ‘Voor een coureur in de Formule 1 is het maken van de juiste keuzes, zowel op als naast het circuit, cruciaal voor succes. Als je achter het stuur zit, is zo’n doelgerichte mindset – zeker als het om veiligheid gaat – essentieel. Ik ben er dan ook trots op dat ik als Heineken 0.0 ambassadeur verantwoord alcoholgebruik bij autosportfans over de hele wereld mag promoten. Ik heb met veel plezier aan deze campagne gewerkt en hoop dat iedereen niet alleen met plezier naar de campagne kijkt, maar vooral ook stilstaat bij de belangrijke boodschap die erachter zit.’