Oktober 1973. Je weet het vast nog wel: kamperen op de snelweg, fietsen en rolschaatsen.
Er breekt in dat jaar opnieuw een oorlog uit tussen Israël en zijn Arabische buren. De oliekraan gaat dicht en het kabinet Den Uyl neemt allerlei maatregelen om op het gebruik van benzine te bezuinigen. Het verbod op zondag met de auto te rijden is er daar een van.
Maar is een autoloze dag sowieso geen goed idee? Op die manier ontstaat meer ruimte voor fietsers en wandelaars, schonere lucht en stoten we minder CO2 uit. Precies een halve eeuw na de introductie van autovrije zondagen, in 1973 en 1974, pleit Swapfiets voor een rentree.
De oproep staat in een brief gericht aan de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waar de meeste auto’s geregistreerd staan en de meeste CO2-uitstoot vermeden kan worden. Er staan in die steden samen 842.230 auto’s. Als al deze auto’s slechts 2.500 kilometer per jaar zouden inwisselen voor een rit op een Swapfiets, kan er al 486 duizend ton CO2 vermeden worden.
Wat denk jij, goed idee zo’n autoloze dag?
Stem mee!
[democracy id=”36″]
Foto: Swapfiets en Nationaal Archief