ANWB weet wat autorijden betreft altijd raad. Op hun website vonden we handige tips bij veel water in je straat of in tunnels.
Aquaplaning
Als je bij zware regenval door een grote plas water rijdt, kan je auto plotseling grip verliezen. Dat heet aquaplaning. Je banden kunnen het water niet snel genoeg afvoeren, waardoor een dunne laag water ontstaat tussen je wielen en het wegdek. Het contact met het asfalt wordt verbroken, waardoor je tijdelijk geen controle meer hebt over je auto.
Wat doe je bij aquaplaning?
Laat geleidelijk het gaspedaal los. Bij handgeschakelde auto’s trap je de koppeling in en houd je het stuur recht. Als de auto toch begint te slippen, blijf kijken en sturen in de richting die je uit wilt.
Hoe voorkom je aquaplaning?
Snelheid is de belangrijkste oorzaak van aquaplaning. Pas je snelheid daarom aan bij zware regenval. Bij spoorvorming ligt er meer water op de weg. Probeer te voorkomen dat je in de sporen rijdt.
Profieldiepte banden
Hoe minder profieldiepte, hoe gevoeliger de auto wordt voor aquaplaning. De ANWB adviseert om bij een profieldiepte van 2 millimeter de banden te vervangen. Om veiligheidsredenen is 3 millimeter nog verstandiger. Ook is het belangrijk je banden op de juiste spanning te houden. Verder staan brede banden misschien stoer, maar die maken auto’s extra gevoelig voor aquaplaning.
Stoppen op de vluchtstrook
Mag dat of moet je langzaam doorrijden?
Wanneer het door extreem weer niet meer verantwoord is om verder te rijden, lijkt uitwijken naar de vluchtstrook een begrijpelijke keuze. De omstandigheden maken het namelijk moeilijk om de auto veilig te besturen, net als bij pech of onwel worden. Maar mag het ook? Daarover zijn de betrokken partijen niet eenduidig.
Wat vinden betrokken partijen?
Volgens een toelichting op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens is extreem weer een noodsituatie die het rechtvaardigt om de vluchtstrook op te zoeken. Maar wanneer er sprake is van extreem weer vermeldt de toelichting niet. Rijkswaterstaat ziet het anders. Volgens de wegbeheerder kun je beter langzaam doorrijden naar een parkeerplaats. De politie geeft aan het niet onlogisch te vinden wanneer weggebruikers in extreme situaties op de vluchtstrook gaan staan. De politie zal in ieder geval niet handhavend optreden.
Rijden door diep water
Gevolgen voor je auto
Het grootste probleem bij het rijden door diep water is de boeggolf die ontstaat. Tot aan je bumper gaat het nog goed. Komt deze golfslag hoger, dan loop je het risico dat het water bij de luchtinlaat komt en de motor water gaat aanzuigen. Komt er water in een draaiende motor, dan moet de motor vrijwel altijd worden vervangen. De schade kan oplopen tot € 10.000.
Water heeft ook effect op de elektronica. Bij te diep water houden de deurrubbers het water niet langer tegen. Dit levert je niet alleen natte voeten op, de kans is groot dat het water de computerapparatuur in je auto bereikt. Als je niet weet hoe diep een plas is, neem dan geen risico. Rijd je toch door diep water, schakel dan direct de motor uit. Wanneer je er op tijd bij bent, hoef je alleen te wachten tot alles weer droog is.
Let op riolen
Als de straten volledig blank staan, kan het zijn dat de riolen overlopen en de putdeksels niet meer op hun plek liggen. Je loopt dan niet alleen het risico met je wiel in een put te raken, ook kan een putdeksel tegen de onderkant van je auto slaan met alle mogelijke schade tot gevolg.
Auto onder water gelopen
Wat moet je doen?
Als de straat onder water is gelopen en daardoor ook je auto.
Als de auto nog onder water staat
Niet je auto starten. Je moet wachten tot het water is weggelopen.
Het water is inmiddels weggelopen
Als je geluk hebt, is er niet veel aan de hand. Water in de uitlaat is vrij onschuldig; dat komt er bij het starten wel uit. Maar heeft het water hoger gestaan dan je uitlaat, dan kan ook de elektronica van de auto nat zijn geworden. Die kan daardoor stuk gaan en moet dan vervangen worden.
Bron: ANWB
Foto: Getty