Politiek

nu

Zou jij als man van boven de 50 nog Tesla rijden (nu Musk extreemrechts blijkt te zijn)?

Steeds meer berijders van een Tesla zijn klaar met geestelijk vader Elon Musk (53) nu hij steeds vaker openlijk rechts-populistische figuren steunt zoals Trump. Wat is het alternatief?

Tesla was jarenlang de perfecte combinatie van tech, luxe en duurzaamheid. Als je in een Tesla reed, liet je zien dat je vooruitstrevend en milieubewust was, maar ook dat je meeging met de tijd. Het was meer dan een auto; het was een statussymbool. Elon Musk werd daarbij gezien als de briljante, excentrieke innovator die de wereld zou redden van fossiele brandstoffen.

Maar tijden veranderen. De publieke opinie over Musk kantelt.

Hij maakt discutabele opmerkingen op X (voorheen Twitter), deelt complottheorieën en geeft steun aan rechts-populistische politici. Hoewel Musk eerder werd gezien als een visionair genie, lijkt hij nu steeds meer de polariserende kant op te gaan van tech-CEO’s die zichzelf groter zien dan hun bedrijf. Voor een merk als Tesla, dat zo sterk verweven is met de persoonlijkheid van zijn oprichter, kan dat riskant zijn.

De ironie is dat de gemiddelde Tesla-koper – vaak hoogopgeleid en links-progressief – nu moeite heeft om zich nog met het merk te identificeren. Dit raakt Tesla in de kern: mensen kopen Tesla niet alleen vanwege de technologie, maar ook vanwege het imago. Als dat imago verandert, gaat de vraag vanzelf omlaag.

Alternatieven voor Tesla

De groeiende controverse rond Musk opent de deur voor concurrenten in de markt voor elektrische voertuigen. Merken die ooit in de schaduw van Tesla stonden, krijgen nu de kans om terrein te winnen. Denk aan bedrijven als Rivian, Polestar, en de elektrische modellen van gevestigde automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen.

Polestar: Dit Zweedse merk, een dochteronderneming van Volvo, richt zich op duurzaamheid, elegantie en minimalistisch design. Met een focus op CO2-neutrale productie wint Polestar aan populariteit onder milieubewuste consumenten.

Rivian: Rivian, een Amerikaanse startup, richt zich op avontuurlijke elektrische voertuigen zoals pick-up trucks en SUV’s. Ze profileren zich als een duurzaam alternatief, zonder de Musk-factor.

Hyundai en Kia: Merken zoals Hyundai (met de Ioniq-serie) en Kia (met de EV6) bieden steeds aantrekkelijkere elektrische auto’s aan, vaak tegen lagere prijzen en met indrukwekkende technologie.

Mercedes en BMW: Deze gevestigde Duitse merken combineren luxe met elektrische innovatie. De Mercedes EQS en BMW iX zijn twee krachtige alternatieven voor de Model S en Model X van Tesla.

De prijs van een sterke leider

Tesla heeft lange tijd geprofiteerd van de sterke associatie met Musk. Zijn bravoure en publieke profiel maakten Tesla tot een iconisch merk. Maar diezelfde associatie begint nu een blok aan het been te worden. Dit roept een bredere vraag op: hoe duurzaam is een merk dat zo afhankelijk is van één persoon? De vraag is of Tesla in de toekomst zijn focus terug kan brengen naar waar het ooit om draaide: baanbrekende technologie en duurzame mobiliteit.

Foto: Getty 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT