Exclusief: Vlak voor de Vuelta bezocht Falder het topsportcentrum van de Jumbo Visma-ploeg in Den Bosch en we zagen hoe de profs tot in het absurde worden begeleid.
Algemeen:
- Team Jumbo Vismo heette ooit: Rabobank, Blanco, Belkin, Team LottoNL Jumbo.
- Sinds een aantal maanden heeft Jumbo Visma een spiksplinternieuw hoofdkwartier: het zogenaamde Service Course in Den Bosch.
- Hier worden de wieler- en schaatsploeg bediend.
- De wielerploeg bestaat natuurlijk uit een heren -en damesteam.
- De wielerploeg Team Jumbo Visma handelt onder dezelfde naam als de schaatsploeg Team Jumbo Visma. Beide teams zijn dochtermaatschappijen van Team Oranje B.V.
- Wie hier werkt, loopt verplicht in Jumbo Visma kleding.
- Schaats -en fietsorganisaties zijn strikt gescheiden.
- Verhouding wielrenners en begeleiders: één op drie.
- Nog steeds zijn mondmaskertjes verplicht, om Covid voor de sporters weg te houden.
Vergaderruimte
Ontvangstruimte:
- De nadruk ligt vooral op de wielerploeg: schaatsers zitten namelijk vooral in Heerenveen.
Niet te zien, maar de linkerfiets is een tijdritexemplaar. Op het zadel schuurpapier, zodat de renner niet verschuift.
Originele exemplaren van winnaarstruien.
Koersfiets Wout van Aert.
Grote hal achter ontvangstruimte:
- Elke renner heeft een eigen krat, waarop de fietsen staan. Deze kunnen zo in de materiaalwagens worden geschoven.
Een hal vol met Cervelo-fietsen maakt best hebberig.
De krat van Wout van Aert met daarop enkele van zijn fietsen.
De krat van Tom Dumoulin. Leeg om nooit meer te worden gevuld.
Rennersbus
- Vrachtautomerk M.A.N. heeft zojuist een spiksplinternieuwe bus aangeleverd. Kosten 600.000. Alles geheel op maat en ingericht na vele jaren ervaring. In deze bus worden renners in de watten gelegd.
- Deze bus is een microkosmos. Hier kleden renners zich om, douchen zich, volgen tactische besprekingen.
- Hier krijgen ze hun eerste herstelshake en na een uur de tweede.
- Volgens coach en begeleider Jan Boven worden hier ook de emoties gedeeld. Stel daarbij voor: donderpreken van de ploegleider, fietshelmen die woedende of teleurgestelde renners door de bus smijten.
- Sfeer in de bus is altijd rustiger bij een rondeploeg, dan een eendaagse wedstrijdploeg.
- Renners in de bus kaarten niet, dat doen vooral voetballers.
De fonkelnieuwe M.A.N. rennersbus.
Bus met luxe stoelen, die in een private jet niet zouden misstaan.
Profwielrenners zijn doorgaans koffieleuten.
Voorbeeld van ochtendbriefing in de bus aan de renners
De M.A.N.-bus is inclusief doucheruimte.
Kleedhaakje van Primoz Roglic.
Overig:
Volledige wagenpark, met links de nieuwe M.A.N.-rennersbus.
Nieuwe materiaalwagen.
Deze materiaalwagen heeft airco en een goede verwarming, zodat mecaniciens binnen in alle comfort kunnen werken aan de fietsen.
Keuken, waarbij elke dag nauwkeurig het aantal calorieën wordt samengesteld, dat elke renner individueel tot zich moet nemen.
Tenslotte: Wat hoofdredacteur Falder, Hein van Dam, die zelf graag op de racefiets kruipt, zich afvraagt als hij wegloopt: 'Hoe goed zou ik zijn als wielrenner met zoveel begeleiding?'
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina