Memory lane

Reclame van Toen

Welke reclame mocht toen nog wel…?

Droste chocolade was in de jaren 80 een braaf en conservatief merk. Om te verjongen werd een zeer gewaagde reclamespot gemaakt…

Droste flikken waren dikke, ronde chocolaatjes die op menig verjaardag langs de koffiedrinkende ooms en tantes gingen.

De bedoeling was het imago van Droste, ooit omschreven als ‘een 65-plusser in een Wassenaarse villa’, drastisch te verjongen. Droste werd namelijk uitsluitend gekocht om cadeau te doen aan opa en oma, en dat leverde onvoldoende omzet en zelfs forse verliezen op.

 

Besloten werd om de boel drastisch op te schudden met een nieuwe serie tv-spotjes. Wat daar ging het vooral om, en is de foto bij dit artikel puur ter illustratie.

De filmpjes veroorzaakten de nodige commotie in en buiten reclameland. In het eerste spotje (zie hieronder) zagen de kijkers een moeder die een ietwat onwillige baby de borst gaf, ze hoorden leeuwengebrul, zagen vervolgens de moeder een chocoladeflik eten waarna de baby opeens wel ging drinken.

Super gewaagd tv-spotje van Droste

In het spotje is de borst van de vrouw duidelijk in beeld. Iets wat nu absoluut niet meer zou kunnen.

Later volgde een spotje waarin de kijker werd getrakteerd op twee tongzoenende pubers, waarbij het meisje een pastille uit de mond van de jongen wist te veroveren.

Een paar maanden na de campagne waren reclamemakers en opdrachtgevers lyrisch over het bereikte effect, een absolute verjonging van het merk.

Zeer succesvol, noemde het merk de geruchtmakende en prijzige campagne.

Het aandeel op de markt voor chocoladeflikken of -pastilles steeg in korte tijd van 6 tot 10 procent, de naamsbekendheid steeg van 79 tot 93 procent en de omzet passeerde de grens van 30 miljoen gulden.

Foto: Getty

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT