Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Reclame die niet meer kan: online gokje wagen

Sommige reclame kan helaas niet meer, zoals deze met Bekende Nederlanders die een gokje wagen...

Per 1 juli 2023 is het verboden reclame te maken voor online gokken.

Ze hebben allemaal een gokje gewaagd in deze reclame: Andy van der Meijde, Donnie de rapper, Dick Advocaat, Sjaak Swart, Wesley Sneijder en uiteindelijke allemaal verloren. Zij waren de Koning van de Toto, maar reclame voor online gokken is niet meer. Het verbod moet kwetsbare groepen, waaronder jongeren, beter beschermen tegen het risico op kansspelverslaving. Sinds de legalisering is ruim 21 % van de online-spelersaccounts van jongvolwassenen. Ze vergokten in 2022 voor ruim 100 miljoen euro.

Verslavingsexperts spraken hun zorg uit met de beschuldiging dat de marketing slinks gericht is op jongeren. Wetgeving moet dit nu voorkomen.

Reclame die op 1 juli verboden is, zijn radio- en tv-commercials en billboards op straat. Een jaar later, op 1 juli 2024, valt ook de sponsoring voor online kansspelen, bijvoorbeeld van tv-programma’s of sportclubs, onder het verbod. Adverteren via websites, apps, nieuwsbrieven, sociale media en in een ‘online spelomgeving’ blijft toegestaan, maar wel onder één voorwaarde: adverteerders moeten garanderen dat hun reclames voor minimaal 95 procent terechtkomen bij consumenten van 24 jaar en ouder.

Reclame voor online gokken in cijfers:

In 2022 werd er volgens Nielsen een kleine 100 miljoen euro aan online-gokreclames op tv uitgegeven, 37 miljoen aan online, 15 miljoen out-of-home en respectievelijk 500.000 en 14.000 euro aan radio en dagbladen. Vooral voor Talpa en RTL staat er met het gokreclameverbod veel op het spel.

Betcity was de grootste adverteerder met in totaal 28,5 miljoen euro, Kansino volgt met 21,8 miljoen en Toto met 19,8 miljoen.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT