Althans, de racistische troefkaart ligt altijd op de loer. Zo ook in deze reclamespot uit 2018 die toentertijd snel door de bierbrouwer van de buis is gehaald.
Wat was de situatie? We zien een rooftopbar in de zon, een Heineken Light-biertje glijdt over een bar, langs drie mensen met een zwarte huidskleur en eindigt bij een glaasje witte wijn. Een wit koppel staat aan de bar, de vrouw pakt het biertje. In beeld de slogan: lighter is better. Oftewel: lichter (getint?) is beter.
Tegen de BBC zei Heineken dat het door de jaren heen juist rekening heeft gehouden met diversiteit in hun reclames en vooral staat voor verbinding. Toch waren er ook activisten die beweerden dat de brouwer dit met opzet had gelanceerd, juist om meer views te krijgen en de discussie op social media helemaal los zou gaan. Een klassieke en vaak beproefde methode, maar natuurlijk nooit echt bewezen.
‘Dat lijkt me in dit geval sterk,’ zei reclamemaker Jos Vis toentertijd op NOS.nl. Binnen zijn reclamebedrijf was de Heineken-commercial voer voor discussie. ‘Het was denk ik een oprechte vergissing. Iets wat Heineken en het reclamebureau in al hun enthousiasme verkeerd hebben ingeschat. Het lijkt me sterk dat zo’n groot bedrijf op deze manier publiciteit wil.’
Het is niet voor het eerst dat een reclameboodschap onder druk van de buis wordt gehaald. Modeketen H&M kwam in 2018 ook met een spotje waarin een zwart jongetje was verschenen met een trui met daarop Coolest Monkey In The Jungle aan. En Dove ging door het stof na een advertentie waarin een zwarte vrouw haar T-shirt uittrekt, om daarna ineens wit te zijn. Critici vonden dat de zeepproducent zo suggereerde dat een zwarte huid schoon te wassen zou zijn.
Reclamemaker Jos op NOS.nl: ‘Vroeger kreeg je zware brieven en ging je in gesprek met bezwaarmakers. Maar door social media ontploft het meteen na één kritische opmerking en moeten bedrijven reclames er direct afhalen. Een gesprek aangaan is bijna niet meer mogelijk. Je kunt je ook afvragen of dat redelijk is.’