Roxy sigarettenadvertentie bedacht ooit – in de jaren ‘70 – deze zogenoemde reclame-inhaker op de verkiezingen. Sinds begin deze eeuw is tabaksreclame verboden.
Roken is slecht, maar zolang de sigaret bestaat zijn ‘wetenschappers’ op zoek naar de heilige graal: een minder schadelijke sigaret.
Roxy was een Nederlands sigarettenmerk dat werd geproduceerd door de tabaksfabrikant Koninklijke Theodorus Niemeyer BV in Groningen, inmiddels onderdeel van British American Tobacco.
De Roxy was zo’n speciaal ontwikkelde sigaret met een lager teer- en nicotinegehalte. Hoewel in de reclame voor de sigaret niet keihard werd geclaimd of gelinkt naar ‘gezondheid’, vertelde de reclameboodschap wel dat de nadelige gevolgen van roken aanleiding was deze sigaret te ontwikkelen. De consument wilde veiliger roken. Punt.
In 1962 deed de Consumentenbond een vergelijkend onderzoek naar het teer- en nicotinegehalte in diverse sigaretten, waarbij Roxy met het laagste gehalte uit de bus kwam. Hierdoor groeide het marktaandeel van Roxy ten opzichte van de andere sigarettenmerken.
Onder meer John Kraaijkamp sr. verleende zijn medewerking aan de Sterreclames voor het product die destijds nog voor tabak waren toegestaan. Ook Johan Cruijff rookte er toen nog flink oplos en zei zelfs over de Roxy Dual-filtersigaret: ‘Maar ik vind: als je rookt, moet je wel verstandig roken,’ Deze campagne werd na klachten van onder andere Konsumenten Kontakt prompt verboden door de Reclame Code Commissie.
Foto: Roxy/BAT