Er worden overal fouten gemaakt, en dus ook in reclameboodschappen. Je herkent je zo!
De vraag is: is het soms bewust gedaan, juist om de aandacht te trekken of heeft iemand vreselijk zitten slapen?
Een paar klassiekers op een rij.
Supermarkt Dirk van den Broek probeerde de klant te verleiden garnalen groot in te slaan voor weinig geld. Het is een bekende slogan: zoveel halen, zoveel betalen. Maar ja, dit is de klant gewoon ordinair naaien natuurlijk…
In de folder van voorheen supermarktketen Emté stond wel een heel opmerkelijke advertentie. De supermarkt had enkele jaren geleden een kratje ’Heineken Pis’ in de aanbieding. Fans van andere biermerken zullen dit hebben toegejuicht, want die geven Heineken bier inderdaad vaak het predicaat ‘uilenzeik. Het gerucht ging dat iemand van de marketingafdeling expres een geintje wilde uithalen. Dat is gelukt, want de actie kreeg ongelooflijk veel media-aandacht.
Het vermelden van een verkeerde prijs komt regelmatig voor. Je denkt, huh, dat kan niet waar zijn! Zo weinig? Het overkwam Leen Bakker een keer door hoogslapers aan te bieden voor slechts € 24 in plaats van € 240. Iemand had blijkbaar zitten slapen bij de retailer…. Klanten waren boos en wilden dat bed voor die prijs. Maar de rechter oordeelde dat Leen Bakker de hoogslapers niet hoefde te leveren, want iedereen kon er toch redelijkerwijs vanuit gaan dat dit voor die prijs niet mogelijk was.
Tot slot bij de kapper. Wat het Nederlands betreft: ‘oplichten’ is geen verkeerd woord, want het betekent ‘helder of lichter maken’. Maar er zal niemand zijn die niet ook denkt: oh, hier word ik dus opgelicht voor 5 euro!
Foto’s: Facebook