Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Reclame die niet meer kan: stewardess als sekssymbool

Er was een tijd dat de stewardess het uithangbord van de vliegtuigmaatschappij was. Hoe sexyer, hoe beter…

Hoe korter de rok hoe beter...

Sex sells, is een vaak gehoorde reclamekreet.

Dat gold heel duidelijk in de jaren 60 en 70 toen de stewardess model stond als ‘verleidster’ voor het grote avontuur in de lucht. Vooral mannen moesten bekoord worden, want vliegen was in die tijd vaak een zakelijke aangelegenheid. Ze moest gedienstig zijn, altijd glimlachen en voorzien zijn van de juiste ‘maten’. Dik, klein en lelijk, hoe discriminerend ook, waren bij voorbaat diskwalificaties.

Blij met je hoedje... en dan de lucht in!

Bijgaand filmpje van United Airlines is eigenlijk best gênant, een vleeskeuring bijna die niets aan het toeval overlaat. Als stewardess was je de Barbie van de sky, en dat is vandaag de dag, ondanks de feminisering, voor een groot deel nog steeds zo. Zeker als je kijkt naar de eisen die sommige luchtvaartmaatschappijen stellen aan vrouwen die stewardess wensen te worden. Je hoeft nog net niet perfect te zijn, maar het scheelt weinig…

Foto: Pinterest

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT