Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Reclame die nu niet meer kan: ‘explosieve’ Polo

Ooit kon veel in reclame, heel veel. Zoals in deze commercial van VW Polo uit 2005. Maar was het wel een officiële ad?

De ‘advertentie’ begint met de zelfmoordterrorist die zijn huis verlaat en in zijn VW Polo springt. De bommenwerper parkeert bij een druk restaurant in Londen, waar mensen van een maaltijd genieten. Dan naar de terrorist die in zijn auto zit terwijl hij op de knop drukt om zijn bom tot ontploffing te brengen. De ontploffing blijft beperkt tot in de auto en niemand raakt gewond. De advertentie eindigt met: ‘Polo. Klein maar stoer’.

De reclamespot trekt over de hele wereld, maar is niet gemaakt door de autogigant. VW uitte in 2005 direct zijn afkeer over de parodie en ondernam juridische stappen tegen de makers ervan. De advertentie is niet gemaakt voor tv, maar is toentertijd online uitgezonden. Het maakt deel uit van een fenomeen van ‘virale e-mails’. De meeste zijn officiële inspanningen van bedrijven en reclamebureaus. De VW-hoax markeert echter een zorgwekkende nieuwe trend voor hen: valse advertenties die door één persoon kunnen worden gemaakt en die de reputatie van een bedrijf kunnen verwoesten. Er wordt aangenomen dat de advertentie het werk is van een duo met ervaring in zogenoemde spoof-advertenties, bekend als Lee en Dan, die ook echte commercials maken.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT