Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Reclame die nu niet meer zou kunnen: de vrouw als ‘dom blondje’

In de jaren 50 was de vrouw het ‘lijdend’ voorwerp in vele reclames. Hoewel, reclamemakers zijn hardleers…

Dit is de advertentie van Del Monte ketchup uit 1953.

En behoeft eigenlijk geen nader commentaar. Maar we willen je de bijbehorende uitleg – oorspronkelijk in het Engels – niet onthouden: je hebt geen mes nodig, of een flesopener, zelfs geen man (!) om deze fles te openen. Je hoeft alleen maar de dop eraf te draaien! Nou ja…

De voorbeelden van de vrouw als dom wicht in de reclame zijn eindeloos. Je zou denken dat dit fenomeen in deze eeuw toch wel uitgestorven zou zijn.

Maar, nee hoor. In 2019 lanceerde Gamma een nieuwe reclamecampagne waarin te zien is hoeveel plezier het geeft om je woning te verduurzamen. De vrouw speelt daarin ook een rol, zij het vooral een schlemielige.

Op een campagneposter laten de reclameboys namelijk een vrouw … tromgeroffel, een peertje indraaien! Met als slogan erbij: Ik kan het! Ja, dat is echt vakmanschap. Dat is nog eens iets anders dan een muurtje metselen,  een stoppenkast installeren of een zwevend toilet monteren.

De hilarische reacties op social waren uiteraard niet van de lucht. Vooral de vrouwen waren witheet. Joh. Een van de reacties was: ‘En nu een man boodschappen laten doen in een mandje en dan roepen: Ik kan het!’.

Foto’s: del Monte, Gamma

 

 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT