Verbazing alom. Weet je het nog, Axe deodorant? 15 jaar geleden om precies te zijn.
Honderden vrouwen die van alle kanten kwamen aangerend om een man te bespringen die zich op het strand continu aan het sprayen was met Axe deodorant.
Maar deze deodorant had allerlei varianten van seksistische verleidingen: de vrouw was een gewillig slachtoffer en de man de jagende gorilla. Hoewel de reclameboodschap er duimendik bovenop lag, gingen steeds meer bedrijven waaronder Unilever – producent van Axe – zich afvragen of dit nog wel een gewenst beeld was van de man ten opzichte van de vrouw.
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 40% van de vrouwen zich niet kan identificeren met de stereotype dames die in reclames verschijnen. Verder blijkt dat 90% van de vrouwen het gevoel heeft dat ze als sekssymbolen worden geportretteerd. Cijfers staven dat gevoel ook zwart op wit: in slechts 2% van de reclamecampagnes worden vrouwen voorgesteld als intelligente individuen.
Brillenmerk Specsavers maakte overigens een briljante parodie op de spot van Axe. Want wat als je als man het allemaal niet zo helder ziet wat er op je afkomt als je Axe gebruikt? Zie hierboven….