SuitSupply schaamt zich wat reclamemaken nergens voor. Jarenlang – vanaf 2017 – wist het bedrijf met provocerende fotografie Nederland voldoende gespreksstof te bieden voor een opgewonden praatje bij het koffieapparaat op maandagmorgen.
De werkwijze was simpel: het bedrijf lanceert een campagne met foto’s van mannen in pak die de vrouw dan wel ‘misbruiken’ (de criticasters) of juist op een voetstuk plaatsen, want ze zijn veel groter en dominanter dan de bewuste man (de genuanceerde kijkers). Of ze lieten twee mannen gewoon tongen met elkaar. Vervolgens was ophef gegarandeerd, want iedereen sprak erover: van talkshowgesprekken tot opinieartikelen. Maar vergis je niet: terwijl de vrouwen zich kwaad maken om het flagrante seksisme van SuitSupply, wandelt de gemiddelde pas afgestuurde hbo-er ongestoord de winkel in. Hij heeft in alle ophef de termen ‘maatpak’ en ‘betaalbaar’ gehoord, maar het woord ‘seksisme’ niet geregistreerd. Waarom zou hij ook? Het draait immers niet om hem.
SuitSupply houdt zich nu al een tijdje rustig op dit vlak. Het maakte de afgelopen jaren ‘keurige’ reclame met behulp van ons aller Jort Kelder, soms afgebeeld met wapperende driekleur en provocerende houding. Hoewel, daar vinden ook weer veel mensen iets van…
Foto’s: SuitSupply