Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Reclame die nu niet meer kan: roken was voor iedereen, zelfs voor deze doelgroep

Tabakfabrikanten gebruikten alles en iedereen om de sigaret aan de man en vrouw te brengen. Zelfs deze doelgroep...

Jawel, dokters die reclame gingen maken voor de peuk.

Nu zeker ondenkbaar, want een saffie in combinatie met een arts, dat is zoiets als een non in een bordeel. Tabaksproducenten beweerden dat sommige merken goed voor je waren. Een poster uit 1930 noemt Lucky Strike mild voor de keel doordat de tabak werd geroosterd – een bewering die steun krijgt van 20.679 artsen.

15.000 artsen in de VS kregen dan ook drie jaar lang gratis sigaretten, waarna hun werd gevraagd of ze van ‘Luckies’ minder moesten hoesten dan van andere merken…

Maar ook soldaten, vrouwen, acteurs en cowboys werden in stelling gebracht om het roken te propageren. Vooral de oorlog bleek lucratief, want soldaten kregen gratis sigaretten en zorgden voor een enorme boost in de verkoop. Een van de meest succesvolle reclames in de geschiedenis was die van de tabaksproducent Philip Morris voor het merk Marlboro. Het cowboy-imago trok enorm de aandacht van mannen die maar al te graag met stoere koeiendrijvers wilden worden geassocieerd. De hang naar het Wilde Westen werd een enorm succes, het eerste jaar steeg de verkoop met  ruim 3000 procent, en Marlboro werd een van de best verkochte sigaretten ooit.

 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT