Reclames waarover we ons verbaasden

toen

Verbazingwekkende reclame: hoe reclamemakers de plank compleet missloegen

Marketing en reclame komen soms heftig in de problemen door foute keuzes en slecht vertaalwerk. Drie exemplarische voorbeelden.

Bloederige Beatles

De originele albumhoes Yesterday and Today uit 1966 zette ’s werelds favoriete band toen, The Beatles, in een totaal verkeerd daglicht. Het idee, bekend als ‘the Butcher Cover’, toont de vier lieve jongens met een uiteengereten babypop en overal stukken bloederig vlees. Het was het slechtst verkopende album van de Beatles. Joh! Zelfs nadat de hoes kort daarna opnieuw werd uitgebracht. Tegenwoordig zijn deze albums zeldzaam en een verzegeld album kan tot 30,000 euro opleveren. Over smaak valt niet te twisten…

Paxam verkoopt … argh!

Paxam is een bedrijf uit Iran dat een heleboel verschillende consumptiegoederen verkoopt. Een die niet zo goed overkwam, was hun wasmiddel. In het Farsi – de voertaal in Iran – noemen ze het ‘sneeuw’ in hun marketingcampagnes, maar door een verkeerde vertaling stond op de labels ‘barf’ oftewel: kots. Ja, we denken dat we dit wasmiddel maar even laten staan…

Ikea geeft gas

Die Ikea-namen zijn behoorlijk grappig, je kent ze wel. Maar één ervan lokte meer gegiechel uit dan andere. Deze, Fartfull (vol gas en in het Engels: scheet!), had een leuke woordspeling voor snelheid (fährt) moeten zijn, omdat het bureau dankzij de wielen gemakkelijk te verplaatsen was. Grappig genoeg is dat niet wat mensen zich zullen herinneren van deze reclamecampagne.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT