Dat was in 1979 toen we ‘Fa, met de wilde frisheid van limoenen’ kregen voorgeschoteld. Zo maar, bloot op de buis!
Bij elke man en jongen – en veel vrouwen uiteraard ook – is die slogan in het geheugen gebeiteld. Want tot op de dag van vandaag kan iedereen van rond de 55 jaar de regel afmaken als je hard ‘Fa’ roept.
De hoofdrol was steevast voor een mooie blonde vrouw die over een tropisch strand zweefde en ondertussen wulps en met ontblote borsten in de oceaan dook. Baywatch avant la lettre, net wat u zegt.
Dit soort tv- reclame is anno 2023 ondenkbaar. Het is vrouwonvriendelijk, seksistisch, bovendien verwerpelijk om voor een doucheproduct een blote madam te laten opdraven. Topless kan ook niet meer en zodoende ligt de aandacht in de nieuwe tv-spotjes van Fa – want het bestaat nog steeds! – heel decent verschoven van de borsten naar de billen. De blondine loopt wel nog zonder bovenstukje, maar dat is nauwelijks te zien. Tegenwoordig is de slogan overigens veranderd in ‘The spirit of Freshness’.
Tekstschrijver Jaap Toorenaar is een wandelende encyclopedie wat betreft reclame en hij herinnert zich nog een mooi anekdote over de ‘Limoenen’: ‘Dit moet de eerste softporno-commercial zijn geweest. Met een blonde vrouw die met blote borsten door de branding rent. En de onvergetelijke strijdkreet Fa, met de wilde frisheid van limoenen. Limoenen? In het Zeeuwse dorpje waar ik opgroeide, wist werkelijk niemand wat dat waren. Tot ik zelf een einde maakte aan de tergende onzekerheid en met grote stelligheid mijn eigen conclusie presenteerde. Limoenen, dat zijn borsten. Het schijnt dat veel dorpsmeisjes tijdens hun huwelijksnacht aan de Fa-commercial herinnerd werden. Toen hen een hunkerende, misschien zelfs hitsige vraag bereikte: ‘mag ik nou eindelijk ‘ns aan je borsten zitten?’
Fotocredits: copymarketingblog/Pinterest